|
|
|
Nyheds
sektion:
B-vitaminet Folinsyre kan halvere brystkræft-
risiko |
|

|
En ny stor svensk undersøgelse gennem en periode på 10 år,
med deltagelse af næsten 12.000 kvinder over 50 år fra Malmø-området
viser, at B-vitaminet Folinsyre næsten halverer risikoen for at udvikle brystkræft.
Undersøgelsen, der er gennemført af ernæringseksperter på Lunds Universitet, Sverige,
offentliggøres i "American Journal of Clinical Nutrition". Den viser at i løbet af undersøgelsesperioden udviklede 392 af deltagerne brystkræft, men i den gruppe på 2280 kvinder der næsten dagligt indtog folinsyre var risikoen 44% mindre.
Folinsyre er et B-vitamin, som naturligt findes i blandt andet abrikoser, asparges, avocado, gulerødder, grønne blade, græskarkerner, hele
rugkerner og nødder samt i gær, æggehvider, lever og nyrer. I flere lande, som USA, Canada og England, er det obligatorisk at tilsætte folinsyre til mel. Undersøgelsen kommer på et tidspunkt, hvor også de svenske fødevaremyndigheder skal overveje at berige mel med folinsyre.
Undersøgelsens hovedforfatter Ulrika Ericson udtaler, at det ikke er de store mængder folinsyre der skal til for at gøre en forskel. Det er nok at lægge sine kostvaner
noget om, så man indtager mere frugt og grønt samt fuldkornsbrød. Hvis det ikke er muligt, så kan kosttilskud anvendes.
Overlæge i Kræftens Bekæmpelse Iben Holten mener ikke, at man på grundlag af den svenske undersøgelse kan fastslå at folinsyre beskytter kvinder mod brystkræft. Foreningen mener ikke at resultatet i sig selv er tilstrækkeligt, men man betragter
det som interessant og et vigtigt fremskridt inden for kræftforskning. Der må dog flere undersøgelser til, før Kræftens Bekæmpelse kan sige at folinsyre hjælper
mod brystkræft.
En Canadisk undersøgelse viser, at siden berigelsen af mel med folinsyre blev indført i 1998, er antallet af børn der fødes med rygmarvsbrok blevet halveret. Den svenske fødevarestyrelse anbefaler at kvinder i den fødedygtige alder får ekstra meget af dette B-vitamin.
Se
også:
Vitamin Guide
Kilder:
Ritzau, DR-Online
Foto:
Klaus Randrup, alternativinfo
10-08-2007
(pm)
ANDRE
NYHEDS INDLÆG:
Se også:
De seneste nyheder i
overskrifter
Nyhedsarkiv
Nyheder om Dyr / DyrPaaNettet.dk
07-12-2011 |
|