Et studie foretaget på Landbohøjskolen i København har vist, at et tilskud med fiskeolie til aldersdiabetikere ( type 2 diabetikere ) reducerer indholdet af triglycerider i blodet med op til 23%. Fra naturens side har aldersdiabetikere en uheldig fedtsammensætning i blodet, som bl.a. er karakteriseret ved et højere indhold af fedtstoffet triglycerid i blodet. Dette betyder at aldersdiabetikere har en 3-5 gange højere risiko for at udvikle hjertekarsygdomme end raske mennesker og det abnorme fedtstofskifte er en af hovedårsagerne til dødsfald hos mange aldersdiabetikere. Studiet blev foretaget af cand.scient. Martin Pedersen og cand. scient. Helle Pedersen på Institut for Human Ernæring på landbohøjskolen under ledelse af læge dr.med. Peter Marckmann. Undersøgelsen var et samarbejde med dr. med. Tommy Jensen og læge Atheline Major-Pedersen fra Steno Diabetes Center. Forsøget blev udført som en kontrolleret dobbeltblind undersøgelse, hvor 42 patienter med type-2 diabetes efter lodtrækningsprincippet blev inddelt i to grupper. Den gruppe tog 4 gram fiskeolie dagligt i 8 uger og den anden gruppe tog samme mængde majsolie. Før og efter de 8 uger blev der taget blodprøver og udført analyser fedtindholdet i blodet, der som nævnt bl.a. viste at triglyceriderne i blodet blev reduceret med 23% i fiskeoliegruppen, imens kontrolgruppens niveau ikke ændrede sig. Naturligvis må tilskud med fiskeolie til aldersdiabetikere aldrig blive en sovepude, men bør kombineres med en sund livsstil uden tobak, med rigeligt motion, og sidst men ikke mindste en fedtfattig kost med masser af grøntsager, magert kød og groft brød. Yderligere information fås hos medicinsk rådgiver hos Dansk Droge, Beate Turner på tlf. 43 56 56 56. 17-03-2003 (hjh) ANDRE NYHEDS INDLÆG:
16-10-2006 |
|
|
ANNONCE: |
|
|
Næste aktuelle arrangement (se alle): |
|